معرفی فلوشیپ پژوهشی در علوم پزشکی
معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان براي نخستين بار در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اقدام به راه اندازي دوره " فلوشيپ پژوهش درعلوم پزشكي " در سال 91 كرده است.
پژوهش به عنوان يكي از وظايف چهارگانه اعضاي هيأت علمي دركنار سه وظيفه ديگر امكان رشد و تعالي فردي همزمان با آن رشد و تعالي سازماني و ملي را فراهم مي كند. تحقق رشد و توسعه ملي زماني رخ مي دهد كه پژوهش ها درقالب نقشه راه توسعه علم و فناوري به صورتي بين رشته اي، زنجيره اي ومكمل يكديگرطراحي شده و به توليد محصولي تاثيرگذار درشيوه رفتارجامعه برسند.
دوره فلوشيپ پژوهشي طراحي شده، دوره اي است كه مكمل رشته اصلي متخصصان بوده و فضاي رشد و پرورش منش و قابليت هاي پژوهشي را به شيوه اي سيستماتيك با رويكرد تيم سازي بين رشته اي (چند تخصصي) و با هدف توسعه ملي درطي يك دوره 7 ماهه، فراهم ميكند. هدف اين دوره ، صرفاً يادآوري وتكرار مطالب مربوط به متدولوژي هاي پژوهش و آمار نمي باشد بلكه قصد اين است تا فراگيران دريك فضاي مبتني برآينده پژوهي و نقشه راه ، فعاليتي جستجوگرانه باهمكاري نزديك و همروند چند تخصص مانند تخصص هاي باليني و پايه را طراحي كرده و اجرا نمايند و به محصولي موثر براي جامعه درجهت تحقق آرمان هاي توسعه ملي تبديل سازند. مخاطبين اين دوره متخصصين باليني دررشته هاي مختلف علوم پزشكي و دارندگان مدرك phd درعلوم پایه می باشند.
اين دوره در طي 7 ماه و در8 بخش 2 روزه برنامه ريزي شده و شامل موارد زير ميباشد:
- حضوري و به مدت 160 ساعت به صورت شركت در كلاس ها و جلسات آموزشي كارگاهي
- غيرحضوري و به مدت 100 ساعت به صورت مطالعه اسناد الكترونيك و حل تمرين ها و ارسال به تدريسيار( mentor ) و رفع اشكالات با
- كمك منتور درس
- مهمترين عناوين تدريس شده در كلاس هاي كارگاهي شامل موارد زيرميباشد:
- ارزيابي و نقد متون و مقالات علمي
- جستجو درمنابع ديجيتال
- فيش نويسي الكترونيك با استفاده از EndNote
- تيم سازي دانش پژوهي و توسعه بين رشته اي
- خلاقيت در پژوهش
- متغيرهاي پژوهش سوال، فرضيه و هدف
- طراحي پرسشنامه
- مرور سيستماتيك و متاآناليز
- طراحي research design و اجراي پژوهش هاي كيفي وكميو اپيدميولوژيك و RCT درعلوم پزشكي
- آمار توصيفي و تحليلي پيشرفته همراه با نرم افزارهاي SPSS (2 sigmaPlot (1
- پروپوزال نويسي
- مقاله نويسي فارسي و انگليسي
- اخلاق پژوهش و سرقت علمي
درپايان اين دوره فراگيران ارزيابي ميشوند و صدور گواهي موفقيت در دوره به شركت كنندگان منوط به تصويب طرح تحقيقاتي ويژه در شوراي
پژوهشي دانشگاه خواهد بود.
مدت و محتوای دوره
|